pro autobusy na dálnicích a silnicích dálničního typu v Německu
Po německých silnicích mohou jezdit autobusy rychlostí nejvýše 80 km/h. Pokud řidič autobusu chce jet po německých dálnicích nebo silnicích dálničního typu rychlostí až 100 km/h, musí prokázat, že jeho autobus splňuje předepsané podmínky. Výjimku opravňující autobus jezdit po dálnicích a silnicích dálničního typu na území Spolkové republiky Německo rychlostí až 100 km/h pak prostřednictvím naší STK udělí příslušný německý úřad.
V případě odpovídajícího technického stavu autobusu a splnění podmínek dle příslušného německého předpisu lze v jeden den pri návštěvě stanice technické kontroly nejen podrobit autobus kontrole technického stavu dle českého zákona, spojené s vylepením kontrolní nálepky červené barvy na zadní tabulku RZ, ale získat i výjimku k jízdě rychlostí 100 km/h včetne vylepení příslušné plakety “ TEMPO 100 ” dle německých předpisů.
Technické podmínky pro získání plakety TEMPO 100 pro autobusy při jízdě na dálnicích a silnicích dálničního typu ve Spolkové republice Německo
Základní podmínky, které musí dle německých předpisů pro získání výjimky z rychlosti jízdy autobus splnit, jsou následující:
- výkon motoru musí být minimálne 11 kW / t celkové hmotnosti vozidla,
- brzdová soustava musí plnit směrnici ES 71/320, resp. předpis EHK c. 13 (v databance ÚSMD, a.s Praha jsou tyto doklady pro běžně provozované typy autobusů k dispozici),
- úspešné provedení zkoušky průrazu pneumatiky pro daný typ autobusu (v databance ÚSMD, a.s Praha je tento doklad pro běžně provozované typy autobusů k dispozici),
- pneumatiky, namontované na vozidle, musí být vhodné pro rychlost jízdy 110 km/h (požadavek v zásadě totožný s českými technickými předpisy, tedy i pro provoz v České republice vyžadovaný),
- vybavení sedadel pro cestující nebo doprovodný personál, před nimiž nejsou žádná další sedadla, nejméně dvoubodovými bezpečnostními pásy,
- vybavení sedadla řidiče nejméně dvoubodovým bezpečnostním pásem,
- ukotvení bezpečnostních pásů dle předpisu výrobce,
- dostatečné zabezpečení sedadla řidice proti vniknutí předmětu zezadu,
- zabezpečení zavazadel v prostoru pro cestující proti posuvu,
- vybavení autobusu tachografem s měrícím rozsahem do 125 km/h,
- vybavení autobusu omezovačem rychlosti (platí pro autobusy, vyrobené po 1.1. 1988, o celkové hmotnosti vyšší jak 10 t a s konstrukční rychlostí vyšší než 100 km/h).
I z tohoto stručného přehledu je patrné, že veškeré požadavky směřují k zajištění bezpečné jízdy autobusu. V zásadě až na drobné výjimky se neliší od požadavků, které jsou kladeny na vybavení a provedení autobusu, určených k mezinárodní přepravě osob dle českých technických předpisů.