05. 01. 2024
Za volant speciálu Tatra Jamal se startovním číslem 613, usedne Litevec Vaidotas Paškevičius, navigovat ho bude Albert Veliamovič a o technický stav kamionu bude pečovat Gytis Gaspariunas. Vaidotas loňský Dakar dokončil na celkovém 17. místě, s jedním etapovým vítězstvím. „Vaidotas je velmi rychlý, dokáže se držet na předních pozicích. Je to naše želízko v ohni, navíc má takové, pro značku Tatra magické, číslo – 613, tak doufám, že mu přinese štětí,“ říká šéf týmu Tomáš Vrátný, který letošní ročník ze zdravotních důvodů vynechává.
„S kamionem jsem spokojený, automatické převodovka, plný výkon a dobré odpružení, to je to, co potřebuji pro cestu svým třetím Dakarem,“ říká po dvou testovacích dnech litevský pilot Viadotas Paškevičius, který během roku absolvoval i několik rallye s automobilem.
Druhým speciálem je Ford Cargo s tatrováckým podvozkem a startovním číslem 619. Ten bude pilotovat Andořan Albert Llovera, navigovat bude jeho neteř Margot Llobera a palubním mechanikem je Španěl Marc Torres. „Je to můj devátý Dakar, čtvrtý s týmem Fesh Fesh. Poslední dva ročníky se mi moc nepovedly, ale na tento se cítím skvěle připravený a chci jej dokončit,“ říká andorský pilot Albert Llovera, který je od svých 18 let upoután na invalidní vozík a pro řízení kamionu využívá speciálně upravené řízení. „S naším týmem Fesh Fesh jako první paraplegik dokončil Rallye DAKAR v kategorii kamionů již v roce 2016. Nyní ve svých 56 letech bude bojovat znovu a bude se snažit rallye dokončit. Velmi těžké to bude mít určitě v Empty Quarter, kam se závodníci dostanou během speciální 48hodinové maratonské speciálky,“, dodává k Lloverově účasti Tomáš Vrátný.
Ostravský tým Fesh Fesh v loňské Rallye DAKAR vybojoval 9. místo v kategorii kamion s posádkou Vrátný, Boba, Martinec a po umístění na 3. místě na Rally du Moroc se stal vicemistrem ve světovém šampionátu FIA v dálkových rallye.
V Rallye DAKAR 2024 startuje v kategorii kamionů celkem 47 posádek. Čeká je 4 727 km v měřených speciálkách, celkově však téměř 8 000 km se všemi spojovacími úseky. Nejdelší etapou bude maratonská, 48hodinová speciálka v území zvaném Empty Quarter (Pustá končina), kdy během první části budou posádky závodit do 16. hodiny, pak si musí najít nejbližší bivak, kde nebudou mít k dispozici týmový servis ani informace o průběžném pořadí. Druhý den v 7.00 odstartují do druhé části šestisetkilometrové etapy, která povede mezi těmi největšími dunami v Saudské Arábii.